Mielőtt belekezdenék a választott képregény ismertetésében,
először mondanék pár saját véleményt a képregényekről. A helyzet ugyanis, hogy
Magyarországon ahogy észrevettem, nem lehet megfelelően értékelni őket. Miért
is? A hazánkba lakó embernek ugyanis a témával való találkozása a szélsőséges
megítélések között található. A szimpla halandónak a régi, bugyuta egyszeri kis
történetek jutnak eszébe és a The Big Bang Theory elnagyolt, a szubkultúrát és
a hozzájuk kapcsolódó előítéletek megjelenítő szerethető karakterei. A másik
oldalon pedig az ember beül az első kettő vagy utoljára megjelent X-menre, ahol
jó pár elgondolkodtató kérdést is vett fel az egyszerű szuperhősmozi és ekkor
még egy szót sem ejtettem a Sin City mocskos, cinikus hangulatáról vagy pedig a
Nolan féle Batman filmekről. Remélem sikerül majd az alább olvasható szavakkal
bemutatnom párat azon képregények közül, amik tényleg kiemelkedőek és túlmutatnak
az egyszeri kikapcsolódáson.
Amikor kitaláltam, miről fogok írni, rögtön megtetszett a
választásom. Van jó pár igen jó minőségű, különálló füzet, ami igen erős
képvilágú és mondanivalójú, sokszor kritizálva a szuperhősök képregényekben
megjelenített világát. Ehelyett inkább választottam egy máshogyan különleges
témát. Ez egy pillanatnyilag folyó sorozatot, ami együtt jelenik meg és él a
mainstreambe tartozó társaival, mégis képes egyedi lenni. Ez pedig a 2011
szeptembere óta írt Wonder Woman sorozat.
Maga a történet
felütése és az egyik legikonikusabb karakter szerepeltetése is különleges. Aki
kezébe veszi a füzetet, az szabaduljon meg az utcai bűnözés és szupergonoszok
koncepcióját. Az első oldalakon a lefejezett lóból kikelő kentaurok látványakor
az olvasó már sejtheti, ami az első szám elolvasása után kikristályosodik: az
ember egy igazi görög mitológiába elhelyezett véres modern sztorival áll
szemben.
Mit keres mégis
ebben benne Wonder Woman karaktere? A kiadójának (Dc comics) ő számít az egyik
legfontosabb karakterének Superman és Batman után. Egy fontos dologban azonban
különbözik mindkettőtől. Batman az igazságért folyó harc érdekében egy
félelmetes ikonná váló karakter, aki szinte átlényegül az általa létrehozott
lénnyé és az lesz a főidentitása. Superman ezzel ellentétben az a korlátlan képességekkel
rendelkező ember, aki az általa alkotott hétköznapi alteregójával próbálja meg
megakadályozni azt, nehogy a túl nagy hatalma, ami végül bármennyire is jó
szándékkal vezérelve, a kifordítsa önmagából (természetesen van erre másmagyarázat is).
Wonder Woman miben különbözik tőlük? Neki nincs ilyen második élete. Ő az a
hős, aki mindig az és ezt nyíltan vállalja, minden hátrányával és előnyével. Ez
pedig meg is van jelenítve a sorozatában. Egy amazon, aki pont úgy képviseli
nemének a harciasságát, amilyenek a nők: a vad védelmezőek, akik nem akarnak
hódítani, de ha olyasvalakire támadnak, akit védenek vagy szeretnek, akkor
semmi sem képes megállítani őket. Megjelenítésében is ezt tükrözi, teljesen
ellentétben a párhuzamosan futó Jusctice League sorozattal: utóbbiban egy
formás szexi csaj, még a cikk tárgyát jelentő művekben inkább egy intelligens érett
nő.
A mitológiai
környezetbe nagyon jól betagozódik hősünk, hiszen az író egy nagyon elegáns
mozdulattal, kihasználva a karakter görög-amazon eredetét, teljesen elfogadható
szerepbe helyezte bele. Ebben az alternatív, napjainkra hasonlító univerzumban ugyanis
a görög mitológia istenei uralják a világ adott aspektusát. A képregényben
olyan hűen vannak megjelenítve a kiskoromban megszeretett phanteonba tartozó
istenek, mint bármelyik róluk szóló regében. Egoisták, kicsinyesek, civakodóak
és ami talán az egész sztorira erősen rányomja a bélyegét, úgy játszanak a
halandókkal és héroszokkal, mintha eldobható játékszerek lennének. Számomra
nagyon bejött, utóbbiak tényleg isteni erővel rendelkeznek, mégis a
mitológiájukhoz hűen igazából azoktól a hátrányoktól szenvednek, ami a
személyiségükből adódik. Belőlük fakadóan ez egy olyan ahol szinte minden nemes
dolog mögött valami sötét titok rejtőzik. A történetről nem írnék bővebben,
olyan pont, mint egy görög sztori: hősiesség, becsület, titok, ármányok,
hazugságok, csalás és utóbbiakra hiába számítunk, mindig képesek igen erős
fordulatot belevinni a történetbe.
Mindegyik karaktert nagyon jól megírták, de számomra
megjelenítésben az istenek ábrázolása viszi a pálmát. Héra arroganciája és
haragja, ahogy a férjével őt megcsaló nők felé mutat, elemi erejű. Eriszről, a
viszály istennőjének elnagyolt színpadias mozdulatairól szinte ordít, hogy
mindenkivel csak játszadozik, aki a környezetében van éppen. Ők még emberiek,
de Poszeidón tengeri szörny vagy Hadész túlvilági alakjának, még ha halandó
vonásaik is vannak, azok is inkább a hallhatatlan lényüket hangsúlyozza ki.
A kedvencem Árész, aki az első jelentében egy Dárfuri
kocsmában üldögél a felespoharába olcsó whiskyt öntve, miközben hullák veszik
körbe és a helység túlsó falán éppen egy fekete gyerek milicista fogja a
fegyverét egy felnőtt civilre, akit később le is lő. A lecsúszott öregember
képében tetszelgő isten a szakadt zakójával, cinikus és részeges viselkedésével
hiába tűnik gyengének, olyan erő van a karakterében, amitől tényleg elhiszed, ő
a háború avatárja. Teljesen természetességgel piál Damaszkuszban a mellette
lévő bombás merénylet alatt vagy lépked mezítláb végig egy véráztatta falun.
Nem szívbajosak szerencsére a mű rajzolói. Hangulatilag és
képi világilag horrorba hajló, ami nagyon jó döntés volt. Aki szerint furcsa
döntés ilyen ecsetvonásokkal lefesteni ezt a történetet, ajánlom olvasson bele
kicsit jobban a görög regékbe és rögtön megérti az okát. A mainstreambe még
éppen hogy beleférő jelenetekben folyik a vér és meztelenkedés is van, mindkettő nagyon ügyesen egyszerre megmutatóan és elrejtően.
Utóbbinál egyébként kifejezetten szellemesen ábrázolják Aphroditét, ki mindig
ruha nélkül jelenik meg, alakja, haja látszódik, de az arca sosem, így megtartva
misztikus szépségét az istennőnek. A képekben és a hangulatban is a sötét
tónusú, amit az igen intelligens humora a műnek képes oldani. Utóbbiak nagyon ötletesek,
egyszerre kifigurázva és tiszteletteljesen viszonyulnak az ókori történetek
karaktereihez.
A görög mitológia kedvelőinek ajánlanám leginkább, de mások
is kifejezetten élvezhetik ezt a sorozatot, aki szeretne egy egyszerre
felnőttes és laza történetet hősiességről, áldozatról, titkos próféciákról és
árulásokról.
Emellett megtudhatja az ember, milyen egy házasságkötés,
aminek a fő kelléke egy akasztófa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése