2013. november 8., péntek

Dredd (2012)

"Minden percben 12 súlyos bűncselekményt jelentenek, 17 ezret naponta. Mi csak 6%-ra válaszolhatunk."
  Lehetne-e ennél szebb idézettel kezdeni a mostanában látott cyberpunk filmek közül a legsötétebb és betegebbről szóló cikket? A régi világnak vége és Amerika egy Bostontól Washington DC-ig tartó teljesen beépített városba szorult. Kint a sivatag, bent pedig az  emberiség maradéka. Mega City One-ban összpontosul minden, ami bűnt a fajunk fel tud mutatni. A rendet csak vaskézzel lehet fenntartani, erre vannak pedig a bírák. Ügyészek, hóhérok és bírók egyszerre. Az új világban nincs idő, költség és akarat sem fenntartani egy lassú ítélethozó rendszert. A rendfenntartók ítélet mondók és végrehajtók. Egy ilyen maga Dredd is, aki méltán hírhedt a szervezetében. A nyakába adnak egy újoncot, aki egy médium, tesztelje le, képes-e ő is bíróvá válni. A vizsga természetesen a terepen van és mikor egy gyilkossághoz kiérnek, a rutinügy megváltozik, ugyanis a hármasgyilkosság tanúja sokkal többet tud, minthogy adott város mega-blokkját, ami egy kétszáz emeletes önfenntartó városként funkcionáló betontömb, irányító bandavezér csak engedje kisétálni az emberét a területéről. A lakónegyedet lezárja és elindul a vadászat, ahol több száz bűnöző próbál elkapni két bírót...
  Először is egy vallomással kezdek. Sajna nem tudtam cikkeket írni mostánban, filmek nézésére még inkább nem volt időm, remélem ezen hamarosan változtatni fogok és képes leszek felülmúlni a heti egy cikkes teljesítményem. Másrészt, először mikor ezt a filmet láttam, nem tetszett. Egy sörözés után estem neki ismerőseimmel és közben is fogyott még jó pár egy bizonyos cseh élelmiszer ipari termékből. Most újranézve jöttem rá, miért nem tetszett először és miért jött be másodszor.
  Ugyanis nagyon újféle akciót mutat be, azaz inkább szokatlant. Itt ugyanis a tűzharcok jóval rövidebbek,
mint mondjuk egy mainstream akciófilmre gondolnánk, például az Expendablesre. Cserébe azonban olyan nyers brutalitással mutatja be, hogy valakinek ez bejön vagy pedig kiakad tőle. Itt tényleg harc folyik, nem fordul el a kamera vagy ügyeskedéssel csökkenti a néző elé táruló látványt. Amennyiben itt tartunk, nagyon sajnálom, hogy nem moziba láttam, állítólag még 3d-ben is nagyon jól szuperál a film. Bitang jó a látványvilága ugyanis, de van egy érzésem, nagyon kell ide a széles vászon vagy pedig egy jó monitor megfelelő minőséggel. Én egyébként nagyon jót szórakoztam a bandatagok megjelenésén. Nem tudom, mi alapján választották ki ezeket a nos hát a műben gyakorlatilag golyófogó szerepben tetszelgő embereket, de mindegyikben van valami...hétköznapiság. Pont úgy néznek ki, mint egy bűnözők uralta helyen fegyverbe szólított egyszerű lakosok, olyan...szerencsétlenek a bírókhoz képest, jól látszik, nagyon nem egy súlycsoportba tartoznak.
   Amennyiben pedig a bírók. A zöldfülűt játszó Olivia Thirlbyről életemben nem hallottam, de ha ez a film
alapján kéne megítélni, akkor azt mondom, nagy kár. Az alkotás ugyanis kicsit róla szól, hogyan is változik meg. Az elején az enyhén beszart kezdőből szép lassan ugyanis egy veteránná kovácsolódik. Kicsit mintha harc dúlna benne, a végén a mentorává fog-e válni vagy pedig megmarad a naiv idealista, aki változást akar elérni. Ez szerencsére a játékában is nagyon meglátszik, az elején egy gyönyörű talán még kislányosnak is mondható nő csak egy uniformisban és szép lassan változik egy reflexből cselekvő harcossá. Nagyon jól képes, meggyőzően érzelmeket mutatni és a karakter útját a nézők szeme elé tárni a színésznő.
  Az ő teljesítményét nem lehet azonban összehasonlítani Karl Urbanéval, de most nem minőség szinten állítom ezt. Amíg Oliviának emberségesnek kell látszania és az igazi érzelmeket hihetően vászonra vinni, addig a Gyűrű Ura Éomerje vagy a Star Trek dokija pont ellenkező karaktert játszik. Dredd bíró ugyanis bizonyos szinten nem ember, hanem sokkal inkább bíró. A színészből egész film alatt összesen a sisak alól kikandikáló
száját és állát látjuk, miközben szinte mindig ugyanaz a morgó, támadásra kész képet vágja. Pont olyan, mint mikor Batmannak nagyon rossz napja van. Akkor is ilyen, mikor keresztül lövik! Még akkor sem képes egy fájdalmas arcot vágni és erről nem a színész tehet, hanem mert nagyon helyesen ilyen a karakter. Gyakorlatilag egy két lábon járó brutális, szinte már gépszerű igazságtevő és ez zseniálisan van megjelenítve.
    Mindenki nézze meg, aki szeretne egy jó, brutális akciót nézni, az meg, aki szereti a cyberpunkot, szinte kötelező. A város és a mega-blokk ugyanis pont aközött van, mikor már kezd a környezet a fent műfajnak megfelelő lenni, de még sok napjainkban lévő elem is van. Hangulatilag úgy lehetne megfogalmazni, a város épp abban a stádiumában van, amikor kezd egy Szárnyas Fejvadászban látott sötét metropolisszá változni. Úgyhogy a műfaj kedvelőnek ugyanúgy kötelező, mint az akciófilmek szerelmeseinek. Emellett annak is szívesen ajánlanám, aki szeretne végignézni, hogyan működik egy brutális megyek előre és ölök Batman...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése